אז מה זה תיאטרון פורום / טלי ליברמן / 15.02.16

"תיאטרון פורום", עליו נשענות פעילותיה שלעושים דרמה הוא תולדה של פועלו של אוגוסטו בואל, במאי תיאטרון ברזילאי (1931-2009). בואל הושפע רבות מאסכולת פרקנפורט והפדגוגיה הקריטית של פאולו פריירה, בבואו לחפש את הקשר בין תיאטרון לחברה וחינוך.
בואל עסק בבחינה מעמיקה של התפקיד החברתי והחשיבות הפוליטית של התיאטרון, ובעשייתו הדגיש את המקומות האלה על פני יכולות הבידור של התיאטרון.
בסדנאות ומופעים רבים שערך הוא בחן את האפשרות של תיאטרון אינטראקטיבי בו קבוצת שחקנים משחקת לפני קהל, אשר יכול להציע פתרונות לבעיות שונות שהוצגו ובכך לשתף בידע שלו. באחת ההצגות צופה אחת בקהל לא הייתה מרוצה מהאופן בו פתרו השחקנים את הדילמה שהוצגה על הבמה. הקהל הציע רעיון אחר רעיון שהועלה על הבמה, אך אף אחד מהם לא ריצה אותה לגמרי. בואל פנה אליה בהצעה שתעלה על הבמה ותציג את פתרונה. וכשזו עלתה הביאה את הסצנה למחוזות חדשים לגמרי. מהתנסות זו למד בואל כי כאשר צופה עולה אל הבמה, הפתרונות שיציע לבעיות יהיו תמיד ייחודיים ומשמעותיים. על בסיס הבנה זו נוצר "תיאטרון פורום"..

אומר בואל: "הדיאלוג צריך להיות דרכה של האנושות. כל מערכות היחסים עלולות להפוך למונולוג. גבר ואישה- אחד הופך לשחקן והשני לקהל. גזעים- גזע אחד הופך להיות זה שקובע את אמות המידה ליופי וכו'. ארצות צריכות לנהל דיאלוג, אבל אחת הופכת להיות השחקן והשנייה צופה. יחסי אנוש, אהבה, צריכים להיות דיאלוג, אבל אחד הופך להיות פעיל והשני סביל. זהו דיכוי- כל הדיאלוגים שהופכים למונולוגים…" "בתיאטרון מקדשים זאת. יש מקום מיוחד לשחקנים ומקום לקהל… המונולוג הראשון שצריך לשבור הוא זה של התיאטרון. זה לא צריך להיות צופים שמתמחים בלהקשיב ולצפות בשחקנים שמתמחים בלהיות סופר אנשים. כולנו צריכים להתמחות בלהיות אנשים. מכיוון שלשחק משמעו להיות אדם.
אז איך זה עובד?
בתחילת ההצגה השחקנים מציגים סיטואציה ריבוייה ב"בעיות", ושסופה איננו טוב. כשהסצנה מסתיימת היא מוצגת שוב, אך בפעם השנייה יכול כל צופה להפוך לשחקן. כל אחד בקהל רשאי לעצור את ההצגה במקומות שנראים לו בעייתיים וראויים לפתרון אחר מזה המוצג על הבמה. לאחר עצירת ההצגה, על-ידי הקהל, מחליף הצופה שעצר את אחד השחקנים שעל הבמה עם הפתרון אותו הוא מציע. לאחר שמתבצע חילוף אחד, ניתן לאפשר חילופים נוספים על אותה הבעיה, או להמשיך הלאה בסצנה עד לקריאת ה"עצור" הבאה. את החילופים, ואת הדיון הקצר שנערך עם כל צופה המבקש להחליף את אחד השחקנים, עושה ה"ג'וקר". דמות הג'וקר היא למעשה מנחה האירוע. תפקידו להנחות את המופע כולו, לעורר את הקהל להשתתף ולדאוג לסדר. אומר בואל: "תיאטרון פורום אינו פרופגנדה. הוא אינו תיאטרון דידקטי מיושן. זהו תיאטרון פדגוגי מכיוון שאנו לומדים בו ביחד, שחקנים וקהל".

תיאטרון פורום ככלי ליצירת דיאלוג פנימי אצל בני נוער על מנת למנוע התנהגויות סיכון/ גלעד אדלר/ 04.04.16

במהלך עבודה עם בני נוער, ניתן לראות כי שני מושגיו של הפסיכואנליטיקאי דולנד ויניקוט "האם סביבה" ו"המרחב הפוטנציאלי", מקבלים חשיבות ופרשנות חדשים, זאת כאשר אנחנו נחשפים להתנהגות של בני נוער מול סכנות של גיל ההתבגרות. וינקוט טען שתפקיד האם סביבה הוא ליצור מרחב מיטיב שבו התינוק יוכל להגדיר את עצמו. התינוק משתמש במרחב הזה, על מנת לחקור את הסביבה באופן מוגן ובטוח. האם, בנוסף, יוצרת על ידי אמפתיה, קשב, רגשיות ולמרחק וקרבה את המרחב הפוטנציאלי שבו התינוק מתנסה בעולם בחופשית. בעולמם של המתבגרים אנו שוב מנסים ליצור את המרחב הזה, אולם באופן שונה במקצת. הדסה לכמן במאמרה על דיאלוג פנימי כמטרה מרכזית בטיפול במתבגרים. מחברת את המושגים של ויניקוט למושג של פנגי ומורן "פעילות המכניזם הנפשי". לדעת לכמן, שימוש נכון במנגנונים נפשיים, יאפשר לבני הנוער, לנוע באופן נכון בשלב התפתחותי בו הם עסוקים בעצמם. תהליך ההתבוננות שלעצמו, יעצים את האינטגרציה של אני ובוחן המציאות, ובכך יאפשר את יצירתו של מרחב פוטנציאלי פנימי.

כאשר אנו משתמשים בכלים תיאטרוניים, ליתר דיוק בתיאטרון פורום, אנו יוצרים את המרחב הפוטנציאלי וקיום הדיאלוג הפנימי על הבמה. בזמן ההצגה, לאחר שבני הנוער מתנסים באופן חוויתי במשחק עם השחקנים, הם למעשה מבצעים רגרסיה לילדות. הם מאפשרים לעצמם להיות שוב תינוקות, אשר בודקים את המרחב המוגן. מכיוון שאותו מרחב הוא במת התיאטרון והם "מוגנים" על ידי משחק עם שחקנים מקצועיים ומנחה מלווה, הם חופשיים לשחרר את הפחדים שלהם ולבדוק את גבולות המציאות. לאחר הסצנות, הדיאלוג אשר מתקיים בין המנחה לבין הנער/ה ששיחקו על הבמה, מאפשר להם להפעיל את המכניזם הנפשי שלהם ולאוורר בקול רם את התהליכים שהם עברו והדילמות שהם עסוקים בהם. כל זאת מבלי להיות מפורשים/מבוקרים על ידי הסביבה, ובכך יש נוצר דיאלוג פנימי אותנטי ואוטונומי. מטרת העבודה בתיאטרון פורום, היא להגדיל את יכולת בני הנוער לקיום אותו דיאלוג פנימי, ובכך לחזק את יכולתם למצוא את המכניזמים הנפשיים, אשר ישמרו עליהם בעת סכנה ואל מול סכנות של גיל ההתבגרות, כגון, אלכוהול, סמים, אלימות, לחץ חברתי ועוד.

 בית הספר נווה הדסה תל-יצחק/ הצגה בנושא בריונות 

אנחנו כפר הנוער נווה הדסה ממוקם באזור השרון הירוק, קרוב לנתניה ובצמוד לקיבוץ תל יצחק הנמצא בשטח המועצה האזורית חוף השרון. הכפר הוקם בשנת 9191 על ידי "עליית הנוער", "ארגון נשות הדסה", קיבוץ תל יצחק וארגון "יסודות". במסגרת הפנימייה מתחנכים בנים ובנות בכיתה ז' עד י"ב המגיעים אלינו מכל רחבי הארץ. אנו פותחים את שערינו וקולטים לפנימייה חניכים ישראלים, עולים ממדינות חבר העמים, עולי אתיופיה, אמריקה הלטינית וצרפת.מאפייני התלמידים שלנו מגוונים אך המשותף לכולם הוא הצורך להתחנך בפנימייה/כפר נוער בשל מצוקות שונות :סוציו אקונומיות, משברים במסגרת המשפחה, קשיי קליטה והסתגלות של העולים החדשים ובעיות רגשיות אחרות. אני, רכזת החינוך החברתית של בית הספר, הזמנתי את ההצגה של עושים דרמה בנושא בריונות ב 99.91.91 בעקבות הצצה שקיבלנו בקורס רכזים חברתיים בקיץ, מאוד התלהבתי מהמשחק הכל כך משקף את המציאות של הילדים ביום יום. ההצגה הועברה לכלל חטיבה הביניים של בית הספר, כיתות ז' עד ט', בכוונה לייצג איך ניראת בריונות ואיך אפשר למנוע מעשים כאלה בבית הספר. ההצגה שילבה בין הצגת מצבים, הסברים של המנחה ושיתוף פעולה רחב של התלמידים שנכחו. בשלב מסויים הוזמנו תלמידים להשתתף בהצגה בתור שחקנים, תוך כדי ליווי של הצוות המדהים. והדיון שליווה את ההצגה גם נתן פתרונות ודרכי פעולה למניעת בריונות. הילדים היו מרותקים לכל אורך ההצגה ושיתפו פעולה יפה גם בדיונים וגם ב"תרגילים על הבמה". תלמידים אמרו שזאת הייתה חוויה טובה והסבר ברור של איך אפשר למנוע בריונות וכמה דברים קטנים יכולים לשנות את המצבים הקשים לדברים טובים. המורים שיקפו שההצגה התאימה מאוד לשכבת הגיל בשל האופי והתכנים שהוצגו במהלך ההצגה. השחקנים היו מאוד מקצועיים ומוכנית להתאים את עצמם לתלמידים ולשאלות שנשאלו. בזמן השתתפות של התלמידים בתסריט, הסבירו היטב את מה שהתבקשו התלמידים לעשות. אני מאוד ממליצה על ההצגה הזאת לכל בתי הספר ולכל הגילאים כיוון שהצוות יכול להתאים את עצמו בתכנים לכל שכבת גיל ואוכלוסיה. התקשורת עם הצוות הייתה מאוד מקצועית ומאוד מדוקדקת. כחודש לפני ההצגה התקשרו וביקשו לדעת תכנים שבית הספר מעוניין להעביר ובנו את כל ההצגה סביב הבקשות. צוות המורים ותלמידי בית הספר הרוויחו ידע חשוב וכמובן גם הצגה מצויינת על ידי צוות מיומן ומקצועי. אנו מודים לכם, אלכסנדרה ורמן, רכזת חינוך חברתי, בית הספר בכפר הנוער הציוני נווה הדסה – תל יצחק.

מפתן “אלון”/ תודה והמלצה על ההצגה " להוציא את השד מהבקבוק"

לצוות עושים דרמה
לפני כשבוע הופעתם בבית ספרנו עם ההצגה "להוציא את השד מהבקבוק." רציתי להודות לכם בשם התלמידים וצוות המפתן.
תלמידי המפתן, רובם ככולם, הנם תלמידים המכונים " נוער בסיכון ". לתלמידים שלנו מגוון רחב של קשיים וחלקם הגדול מאובחנים כסובלים מהפרעות התנהגות ובעיות של קשב וריכוז, ולכן מעט חששתי שכן ידעתי כי ההצגה שלכם מעט שונה מההצגות שתלמידים מורגלים לראות, והיא בנויה על מודל שבו התלמידים לוקחים חלק פעיל בהצגה, דבר שיכול היה להוות בעיה אצל תלמידים עם פרופיל אותו ציינתי.
במהרה החששות התפוגגו. התלמידים ישבו בתחילה בשקט מופתי. ברור היה כי ההצגה נוגעת לליבם ולצערנו נוגעת מאוד לחיי היום יום שלהם הכוללים ,כנראה ,שתייה מרובה. בנוסף הופתעתי לגלות כי אף היו מוכנים לקחת חלק פעיל בהצגה כך שלאט לאט הפכו מקהל פסיבי לאקטיבי, תוך הבנה כי בחיים שלנו קיימים צמתים שונים ובכל צומת הבחירות הן שלנו והתוצאות בהתאם.
תודה. מיכל פלדמן יועצת המפתן.

שני ניסימוב עו"ס כיתת העולים ישיבה תיכונית חספין רמת הגולן

ביולי השנה הגיע צוות השחקנים שלכם לישיבה התיכונית בחספין (רמת הגולן), והעלו הצגה בנושא צריכת אלכוהול בקרב בני נוער לתלמידי כיתת העולים מאתיופיה, בוגרי כיתה י'. למרות החששות שהיו לנו מראש בנוגע לחוסר שיתוף פעולה של התלמידים ולחוסר הבנה שלהם את הנושא, הופתענו לטובה לגלות שהתלמידים "נכנסו" לתוך ההצגה, שיתפו פעולה עם המנחה, העלו רעיונות לפתרונות אפשריים של הדילמות ועוד. אחת הסיבות העיקריות להשתתפותם הפעילה הייתה ההנחיה הטובה של שלומית, שדרבנה אותם בנועם והצליחה למשוך את תשומת ליבם. התלמידים נהנו מאוד מהאפשרות להשפיע על מהלך ההצגה ולשמש כשחקנים בעצמם, זה נתן להם תחושה שמתייחסים אליהם כאל בוגרים ומבינים, ורוצים לשמוע את הצד שלהם. כמו כן ההצגה הייתה מותאמת גם לציבור הדתי בכך שהשתתפו בה, לפי בקשתנו, רק שחקנים גברים, ושהשפה שדוברה בה הייתה נקייה מאלימות, קללות וגסויות. דבר זה משמעותי מאוד עבורנו, ואנו מודים לכם על הדאגה לצדדים האלה. לסיכום, אני רוצה להודות לכם מאוד על ההשקעה, על ההגעה למקום מרוחק כמו רמת הגולן, על ההקשבה לצרכינו ולרצונותינו, ועל ההצגה החינוכית והמלמדת. נשמח לשתף אתכם פעולה גם בעתיד.

נעה כהן מנהלת ההדרכה מנהיגות עסקית צעירה

בתאריך ה-2.69.9069 נערכה במסגרת סמינר מנהיגות של העמותה, הצגה אינטראקטיבית של תיאטרון 'עושים דרמה'; "להוציא את השד מהבקבוק", אל מול קהל בני הנוער שלנו - מכיתות ט' ועד יב'. ההצגה עסקה במניעת שתייה לא מבוקרת של אלכוהול כחלק מהרגלי הבילוי של בני הנוער ונגעה בנושא באופן ייחודי ולא שגרתי. במהלך ההצגה נקראו בני הנוער לעלות על הבמה ולהציע פתרונות חלופיים למתרחש, ולשנות את מהלך העלילה על מנת להובילה למקומות חיוביים. בני הנוער צפו בהצגה בעיניים ביקורתיות והיו קשובים לכל אורכה. כשנדרשו לעלות, הציעו פתרונות יצירתיים משלהם והתמודדו ב"זמן אמת" עם לחצים חברתיים, פיתויים ושאר אתגרים שהציבו בפניהם השחקנים. המשוב שקיבלנו מבני הנוער היה כי ההצגה הייתה מהנה מאד, וכן הייתה להם ההזדמנות להעלות בצורה בוגרת ואמיתית דילמות שלמלוות אותם בחיי היום יום.

עדי פורגאנג רכז חינוך חברתי שש-שנתי

מניעת השימוש באלכוהול הינה נושא מרכזי בתכנית החינוכית של בית הספר. על מנת לסייע לצוות בית הספר להעביר את הנושא לתלמידים בדרכים מגוונות אנו מחפשים, כל העת, פעילויות מעניינות, מקצועיות וייחודיות. ההצגה "להוציא את השד מהבקבוק" מצליחה לגעת בנושא באופן מקצועי, ייחודי ולא שגרתי. ההצגה עוסקת במניעת שתייה לא מבוקרת של אלכוהול כחלק מהרגלי הבילוי של בני הנוער. במהלך ההצגה נקראים התלמידים לעלות על הבמה ולהציע פתרונות חלופיים למתרחש, ולשנות את מהלך העלילה ע"מ להובילה למקומות חיוביים. בתאריך ה-82.8.8399 נערכו שתי הצגות ברצף של "להוציא את השד מהבקבוק" מול שכבת ח' בבית ספרנו. התלמידים צפו בהצגה בעיניים ביקורתיות והיו קשובים לכל אורכה. כשנדרשו לעלות, הציעו פתרונות יצירתיים משלהם והתמודדו ב"זמן אמת" עם לחצים חברתיים, פיתויים ושאר אתגרים שהציבו בפניהם השחקנים. ראוי לציין את המפגש המקדים שנערך עם נציגת ההצגה, להכרות עם בית הספר ולחומרי ההכנה והסיכום שהועברו למורים, דבר התורם רבות להצלחת הפעילות. הפעילות מומלצת בחום.

סספורטס אילה שכבה י' רכזת חינוך ערכי , בית ספר התיכון השש שנתי מקיף ו' ע"ש קוהל

ברצוננו להודות לכם על פעילות מדהימה וערכית שנערכה לשכבה י' בבי"ס מקיף ו' בבאר שבע. תלמידי השכבה השתתפו בחוויה מיוחדת בנושא קבלת החלטות בכלל מניעת שימוש באלכוהול בפרט. ההתרחשויות על הבמה, שהינן סיטואציות מוכרות מעולם התלמידים ואשר מתרחשות בגובה העיניים ובעיקר שיתוף התלמידים במהלך ההצגה ובתוכנה, מגבירים את המסר ואת מודעות התלמידים להשפעת החלטותיהם על המתרחש ועל עתידם. התלמידים לא נשארו אדישים, אלא ישבו מרותקים ובהמשך אף שותפים נלהבים. אחד הדברים החשובים בפעילות היה הדגש על כך שאין פתרונות קלים כגון במסיבה לא יהיה אלכוהול, אלא, הפתרונות צריכים לבוא מתוך קבלת ההחלטות עצמית. תודתנו לכל העוסקים במלאכה

אורן טלר – רכז חברתי, מחנך כיתה י, עיריית ירושלים המינהלה לחינוך ירושלים

ביום ג' 6161 לקראת סיום השנה התקיימה בבית ספרנו "גבעת גונן" בירושלים הצגה של "עושים דרמה" – "להוציא את השד מהבקבוק" העוסקת הדילמות הקשורות לשימוש באלכוהול בקרב בני נוער. ההצגה הייתה מצוינת – התלמידים נותרו קשובים מתחילתה עד סופה והשתתפו בצורה פעילה. המסרים החינוכיים של ההצגה היו ברורים ומדויקים אך לא הועברו בצורת הטפה אלה באופן יותר דיאלוגי ומחובר למציאות ובכך לא יצרו אנטגוניזם. חלק גדול מהמסרים הועבר על ידי התלמידים עצמם בכך שהם קיבלו תפקידים בהצגה. כך המסרים עברו בצורה יותר אותנטית ובגובה העיניים. חשוב לציין שבבית הספר שלנו לומדים גם תלמידים רבים עם קשיי התנהגות, והפעילות תאמה מאוד וריתקה את כולם. אנו ממליצים בחום על הפעילות.

עושים דרמה באורט לוד

באחת ההצגות של "להוציא את השד מהבקבוק" הגענו לבני הנוער בתיכון אורט בלוד. זה היה בתחילת הקיץ, ונושא שתית האלכוהול, רגע לפני שיוצאים לחופשת הקיץ, בער יותר מתמיד. איך לפרק את המשוואה שבכדי ליהנות בחופשה צריך לשתות? איזה אלטרנטיבה ניתן לתת לבני הנוער על מנת לחוש "משוחררים"? בני הנוער הציעו פתרונות יצירתיים ומקורים משלהם לסוגיות השונות ועלו לשחק אותם על הבמה. ואנחנו שלחנו אותם אל חופשת הקיץ עם מחשבה ותחושת מוגנות

איי לייק יו בזכרון יעקב

רגע הסיום בהצגה "אי לייק יו" נבנה לאורך ההצגה כולה, ובכל זאת תמיד זוכה לקולות תדהמה מבני הנוער. כששאלנו את בני הנוער באחת ההצגות האחרונות, באחד התיכונים בצפון הארץ, לאחר ההצגה, אם סיפורים מהסוג הזה מוכרים להם, כפי שאנו נוהגים לשאול תמיד, השתררה דממה לא אופיינית. את השקט שברה אחת הנערות שהעיזה לומר שדבר דומה כמעט והתרחש בתיכון אחר בעיר. אט אט נוספו קולות רבים והתנהלה שיחה כנה וגלויה על הסכנות הטמונות ברשתות החברתיות ועל בריונות ברשת. בני הנוער התרגשו, וגם אנחנו, על הנגיעה האמיצה והחשופה בנושא.

אלכוהול מקרב?

בהצגה "להוציא את השד מהבקבוק" אנחנו לא פעם נתקלים בהזדהות עם יוני, הדמות הראשית של ההצגה. יוני, נער מתבגר, בעל התנהגות נורמטיבית לחלוטין, מתנהל לאורך ההצגה עם חוש הומור וכריזמה, ומצליח לגעת בלב בני הנוער הצופים בו. באחת הסצנות יושב יוני עם קורל, נערה בת גילו, ומשתדל אותה לשתות עוד ועוד אלכוהול. ברגעים האלה נוצרת קירבה ביניהם שיש בה תחושה של קלילות ונינוחות. הקרבה הזו, גם היא מעוררת הזדהות אצל בני הנוער. מי מאתנו לא אוהב להרגיש שייך? לחוש קירבה? יחד עם בני הנוער אנחנו בודקים האם לאלכוהול יש חלק בתחושה הזו, האם ניתן להשיגה גם בלעדיו? ומתי האלכוהול, כמו בהצגה שלנו, כבר גורם לאיבוד שליטה וחצייה של גבול.

הצגות לבני נוער במגזר הדתי

באחת מהצגותינו במגזר הדתי, בישיבה תיכונית בזכרון יעקב, פגשנו בני נוער נבונים וסקרנים, שלא מפחדים להסתכל למציאות בעיניים. ההצגה נגעה באופן משמעותי בתופעת השימינג, הנערים שיתפו מחוויותיהם, והעלו את התנסויותיהם על הבמה. לאחר ההצגה אמר לנו הרכז החברתי: " היה עוצמתי מאוד ונוגע, התכנים פתחו שיחה חשובה ופתוחה בין בני הנוער, באופן אמיץ וחשוף". תודה לרכז החברתי, ובעיקר- לנערים עצמם.

הנה זה בא... אירוע חשיפה לקראת 2016-2017!

פנו לכם את הבוקר ובואו להתרשם מההצגות והסדנאות שלנו.
האירוע יכלול מקטעים מההצגות שלנו ודוגמא משלל הסצנות שאנו מתאימים לשטח על פי צרכיו, וגם הזדמנות להתנסות בסדנאות שלנו! אל תחמיצו!

מתנות למזמינים הצגה/סדנא במהלך האירוע.

פרטים נוספים בהזמנה. להתראות!